Hämtad 2012-02-08 14:26

Kolla Jonas Gardell: "Min Gud är en svart, lesbisk kvinna som vaggar runt i himmelen och kokar makaroner till alla som vill ha"

Bild på Regnbågsprästen

Postad av Regnbågsprästen 2010-03-05 11:15

"Min Gud är en svart, lesbisk kvinna som vaggar runt i himmelen och kokar makaroner till alla som vill ha"

Såg du Jonas Gardells "Åh Herregud"?
Kolla gärna och samtala här om vad du tycker.
http://svtplay.se/t/128384/ah__herregud_

Visningsinställningar

Välj hur du vill att kommentarerna ska visas och klicka sedan på "Spara inställningar".

2010-03-05 12:11

spring2010
Bild på Anonym

Ja, vad ska man säga? Har Jonas hittat den gudsbilden i Bibeln?
MVH
/spring2010


2010-03-05 16:44

Ronja
Bild på Ronja

spring2010: Jag tror att Gardell tolkat bibeln utifrån sunt förnuft. OCH vår historia. Vilket jag tycker är helt rätt väg att gå när man söker svar...


2010-03-05 18:07

berghs.kedjan
Bild på berghs.kedjan

Nä, Ronja. Gardell har tolkat Bibeln utifrån ett naturalistiskt perspektiv och dessutom plockat bort oerhört viktiga delar. Det kallar inte jag sunt förnuft...

MVH


2010-03-05 21:05

mackan
Bild på mackan

OK - mina intryck av själva programmet och inte av Jonas Gardell i övrigt...

- I inledningen gör Gardell en liten sketchfigur. Intressant att han faktiskt väljer att spela in själva sketchen i kyrkorummet. (Själv har jag uppträtt i församlingshemmen när jag blivit bokad i svenskkyrkliga sammanhang. Av någon slags inställning till det "sakrala rummet" hos dem som bokar, alltså.)

- Precis efter hans trosbekännelse av den svarta lesbiska kvinnan, kommer en trosbekännelse som jag tror att fler känner igen - "...oavsett vad jag gjorde var jag alltid älskad av Gud".

- Jag inser att jag är fånig, men... Ägnas inte väldigt mycket tid åt att skildra flygresan?

- OK - en tredjedel in i programmet, ganska exakt, kommer en första riktig poäng av Gardell: Hans tes är att vår uppfattning av Gud som EN, med olika personlighetsdrag, är relativt ny och att Bibelns Gud är en sammansmältning av flera olika gudsuppfattningar hos flera folkslag i området. Här kommer en "religionshistorisk" förklaringsmodell snarare än en "teologisk". (De flesta teologer skulle använda ett begrepp som "gradvis uppenbarelse" eller så. Att Gud uppenbarar nya saker om sig själv, ju längre historien lider...)

- Jag fnissar till lite när Gardell säger att "Jag har kommit så långt i mina studier att jag med stor säkerhet kan säga, ja jag tror nästan bevisa, att Gud inte finns. Och ändå tror jag på Honom."

Dels är det en rätt sympatisk trosbekännelse, faktiskt. Att man tror på en Gud som är större än förnuftet.

Dels fnissar jag lite åt att han "i sina studier" kommit fram till detta. Vilka studier? (Lägg märke till att jag inte säger att jag tycker att man måste ha högskolestudier i teologi eller religionsvetenskap för att få uttala sig - det tycker jag inte. Kolla exempelvis in Holy Cow BBQ, avsnittet "Vem är teolog?" på www.olterman.se/holycow . Men jag tycker att det låter kul att han hänvisar till sina studier, när han inte läst en enda poäng i något av ämnena på högskole/universitetsnivå.)

- Efter 23 minuter gör Gardell en viktig poäng i skillnaden mellan vem Gud verkligen är och de bilder vi gör oss av Gud.

- Och sedan kommer avslutningen på programmet. Som jag tycker är rätt fin.

http://www.mackanandersson.se


2010-03-05 22:02

Ronja
Bild på Ronja

berghs.kedjan: Är det inte så DE FLESTA kristna (och för all del anhängare av andra religioner också) gör? "Plockar bort" de delar som inte riktigt passar in med vad de själva tycker och tror. Eller iaf TONAR NER de problematiska områdena för att ge plats för de delar som man själv instämmer i.
Man brukar ju beskriva New Age som ett slags andligt smörgåsbord där var och en får plocka vad de vill... Jag tycker kristendomen är nästan likadan. Man tror lite på vad man vill och sammanfattar det hela med en trosbekännelse som kort och gott lyder "Jag tror på Gud". Ja. Så är det. Alla kristna instämmer inte i hela trosbekännelsen, för den kan verka rätt komplicerad för många... Det är därför det är så viktigt att ta reda på vad folk man pratar med har för syn på vad/vem Gud är, innan man vidare diskuterar "Gud"...

Förresten... Vem avgör vilka delar som är oerhört viktiga, och vilka som är mindre viktiga?


2010-03-05 23:38

sveeli
Bild på sveeli

Jag fäste mig särskilt vid prästen som sa, att man måste bestämma sig för om Gud är allsmäktig eller god, och att hon hade bestämt sig för att han var god men inte allsmäktig. Tror att jag ska anamma den synen. Den löser problemet med att få mitt intellekt att gå ihop med min tro. Är medveten om att det kommer bli protester - men i alla fall.

Har lite svårt för Jonas Gardell som estradör, men det här tyckte jag var riktigt bra och tänkvärt.


2010-03-06 01:01

berghs.kedjan
Bild på berghs.kedjan

Ronja: Att vara en kristen (och då snackar jag inte bara om att säga att man är kristen) handlar om att ge sig själv till Kristus! Det handlar om att TRO på honom mer än på sig själv,alltså ge upp sitt eget (sina egna tankar och tycken och smak). Eller som Paulus uttrycker det: "nu lever inte längre jag utan Kristus lever i mig". Det handlar inte längre om vad jag tycker är bra eller inte utan om vad Jesus tycker är bra. Någon annan verklig och frigörande kristendom finns inte! Sen finns det en sanning i att vi inte vet allt, att vi inte kan allt, vi kommer också alltid att betona olika saker och ingen av oss är fullkomlig. Men grunden i kristen tro är att vi är Jesu lärjungar, att vi följer Honom (inte våra egna älsklingsläror)! Det är äkta vara.


2010-03-06 10:30

Ronja
Bild på Ronja

berghs.kedjan: Okej. Jag kan hålla med dig om att man bör tro på Jesus om man ska kalla sig kristen ;) Och det kanske inte är så många som kallar sig kristna utan att tro på Jesus heller. Jag skrev mitt tidigare inlägg lite för snabbt...


2010-03-06 12:32

spring2010
Bild på Anonym

Ronja

Jag gillar din spontanitet. Du är lycklig nog att inte ha kommit till det stadiet då man väger varje ord "på en våg" innan man säger nå´t. Och då blir det så ibland, tyvärr, att man måste "backa". Men hellre det än att inte våga ge uttryck för hur man tänker.
Det finns alltför många som tiger, av rädsla för vad andra ska tycka. (Oss emellan, Ronja, ge dig in i författarbranschen)
Kram
/spring2010


2010-03-06 18:57

Regnbågsprästen
Bild på Regnbågsprästen

Ronja: Jag håller med spring2010 du kan bli en god författare och föreläsare / debattör (efter lite träning). Du är som en god krydda här på BoE! Fortsätt med det!

Tack Mackan! TACK!

sveeli: Vad roligt att du som jag fastnade för vad min studiekamrat Katia sa. Jag håller med Katia och dig. Annars fastnar vi ohjälpligt i teodicéproblemet: Hur kan Gud tillåta ... ???

DISKUTERA GÄRNA: ÄR GUD ALLSMÄKTIG ELLER GOD?

Jag skulle ha önskat att denna programserie skulle ha gjorts av Jonas partner Mark Leevengod (oj hur stavas det?) som enligt min åsikt är sveriges bästa predikant / förkunnare. Han skulle göra en sån här serie ännu bättre än Jonas Gardell, tror jag.


2010-03-06 19:22

Ronja
Bild på Ronja

Spring 2010, Regnbågsprästen: Tack. Men jag väntar ännu på min unika idé som ska ta världen med storm :)

Jag startar en egen tråd med rubriken ÄR GUD ALLSMÄKTIG ELLER GOD, det kan bli intressant!


2010-03-06 19:55

Regnbågsprästen
Bild på Regnbågsprästen

BRA!!!


2010-03-07 10:58

mackan
Bild på mackan

Off topic: Även jag hävdar att Ronja borde bli författare. Jag har gjort det ända sedan 2006, då hon hjälpte mig med att få ihop dialogen i Att vara 19 suger ur min första novellsamling Ur mörkret. Hon har gång på gång visat att hon kan skriva. Och jag väntar fortfarande på mer grejer att läsa, från henne... :)

On topic: Jag har också den där känslan av stark dualism mellan Guds allsmäktighet och Guds godhet. Jag tycker att det där är ett knepigt problem. Och som också för mig själv lett in i tvivel. (Vilket, inom parentes, inte är det värsta. Även om det är smärtsamt.)

Hur som helst - jag funderar ibland över det där och blir liksom tvungen att "lösa" problemet med Guds Allmakt och Allgodhet genom att tänka mig att Gud existerar utanför tiden. Att Han är evig.

Det innebär att jag kan säga att jag tror att Gud är både allsmäktig och allgod, men att jag måste ha ett större perspektiv än här och nu. Att jag hoppas på den dag då Gud slutligen sätter punkt för all ondska, all smärta, alla tårar. Och att vi ska få leva i en upprättad värld. "Domens dag" är för mig "Förlossningens dag" och något hoppfullt.

...och jag är inte helt jätteförtjust i denna, min egen, tro heller. Trots allt så är det en sak att tro detta i huvudet och en annan att liksom glädja sig över att Gud är allsmäktig när man själv går igenom smärtor i livet.

Men för att få ihop det logiska resonemanget kanske det räcker?

-

http://www.mackanandersson.se


2010-03-07 20:17

fredrik w
Bild på fredrik w

Jag tyckte programmet handlade mer om Jonas Gardell än om Gud; lite besviken men det var ju inte oväntat. Kunde de ha bett Hans Villius istället? (notera: jag sa inte "bett till Hans Villius...").

Sakinnehållet (avseende Gud) kan diskuteras, men var intressant.


2010-03-08 00:07

Kattis
Bild på Kattis

Jag tyckte att programmet var bra. Ser fram emot att få se nästa del i serien.

Jonas' Gudsbild fick mig att skratta gott. Så typiskt honom att vända upp och ner på våra invanda föreställningar. Men hur kom makaronerna in i (guds)bilden? Var det bara en liten knorr kanske?

mackan... Bildad kan man ju vara utan att vara formellt utbildad =)


2010-03-08 19:25

Regnbågsprästen
Bild på Regnbågsprästen

KATTIS!! WELCOME BACK!!! Vi har saknat dig!